Opastaminen ja digitaaliset opasteet

Muodosta opastamisesta kilpailuetu

Muodosta opastamisesta kilpailuetu

Palvelujen löydettävyys ja looginen liikkuminen ovat tärkeimpiä yrityksesi asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Digitaalisten opasteiden ja älykkään opastuspalvelumme avulla asiakasopastamisesta ja käyttäjäryhmien opastamisesta muodostuu kilpailuetu.

Toteutamme kokonaisvaltaisia opastusratkaisuja julkisiin tiloihin sekä suuriin tilakokonaisuuksiin. Suunnittelemme ratkaisumme digitaalisuutta hyödyntäen, tavoitteesi ja käyttäjäsi kaiken keskiössä.

Palvelumme avulla asiakkaasi polku halutun palvelun äärelle helpottuu ja asiakaskokemus paranee. Digitaalista opastusratkaisua on helppoa päivittää ja ylläpitää muutosten edessä.

  • Opastus on merkittävä osatekijä asiakaskokemuksessa

  • Digitalisoimalla opastamisen ja hyödyntämällä automaatiota säästät resursseja

  • Laadukas opastaminen parantaa brändimielikuvaa

  • Digitaalinen opastaminen tarjoaa dataa, joka auttaa kehittämään toimintaa

Kenelle palvelu sopii?

Digitaalisen opastamisen palvelua voi hyödyntää monenlaisissa ympäristöissä. Usein kriteereinä palvelun hankinnalle ovat seuraavat:

  • Opastaminen on organisaatiollesi välttämättömyys

  • Haluat saada aikaan kilpailuetua opastamisella

  • Tarvitset kumppanin, kuka suunnittelee ratkaisun digitaalisuutta hyödyntäen, tavoitteet ja käyttäjät keskiössä

  • Haluat parantaa asiakastyytyväisyyttä

“Meitä kiinnosti ennen kaikkea se, mikä on järjestelmän päivitettävyys tässä arjessa. Päivityshän tapahtuu niin, että se on viiden sekunnin homma ja sen jälkeen kaikki pelittää joka paikassa sekä verkkosivuilla. Opastaminen on sellainen kokonaisuus, jonka osalta täytyy oikeasti ymmärtää, että tarrojen ja miehitettyjen infopisteiden aika on ohi.”

— Toimitusjohtaja Leena Kopra-Saarnijoki, Porin Toimitilat Oy

Miksi hyödyntää digitaalista opastamista?

  • Infopöytä kauppakeskuksessa, wayfinding

    Opastus on merkittävä osatekijä asiakaskokemuksessa

    Oikein sijoitetut digitaaliset opasteet helpottavat ja nopeuttavat palveluiden ja kohteiden etsimistä, jolloin käyttäjän tyytyväisyys kasvaa. Interaktiivisten opasteiden helppokäyttöinen ja intuitiivinen käyttökokemus tekee palvelun tai kohteen etsimisestä miellyttävää ja vältytään turhautumiselta. Interaktiivisten opasteiden sisältöä voidaan rikastaa monilla erilaisilla tavoilla, jolloin käyttökokemus on miellyttävä ja käyttäjä saa tarpeellista lisäinformaatiota jo opasteessa, mikä ylittää käyttäjän odotukset. Esimerkiksi asiakkaamme Hansakortteli paransi opastusuudistuksen myötä palveluiden löydettävyyttä lähes 30 %.

  • Infopöytä opastamiseen - wayfinding

    Digitaalisen opastamisen kokonaisuus on muutosjoustava

    Palvelun taustajärjestelmä mukautuu joustavasti erilaisiin muutoksiin, jolloin opastuksen tapaa, sisältöä tai kohdetta voidaan tarpeen mukaan muokata, laajentaa tai muuttaa. Palvelun avulla voidaan hallinnoida useita erilaisia digitaalisia opasteita, jonka ansiosta voidaan aina sijoittaa tarkoituksen mukainen opaste kuhunkin kohteeseen. Muuhun käyttöön tarkoitetut näyttöpinnat saadaan saman sisällönhallinnan piiriin.

  • Digitaaliset opasteet

    Työajan ja resurssien säästö

    Digitaalinen opastaminen ja siihen kuuluva taustajärjestelmä, jonka avulla voidaan automatisoida useita erilaisia toimintoja, säästää huomattavasti työaikaa ja vähentää virheitä opastamisen sisällössä, jolloin kustannustehokkuus paranee. Yhdellä muutostyöllä saadaan muutos kaikkiin digitaalisiin opasteisiin kerralla. Paras hyöty saadaan kun koko opastamisen kokonaisuus on digitalisoitu. Palvelu toimitetaan helposti budjetoitavana kokonaisuutena, jolloin jatkuvia investointeja ei tarvita, mikä puolestaan luo kustannushyötyä.

  • Näyttöpinnat keräävät käyttäjädataa

    Parempi asiakasymmärrys

    Digitaaliset opasteet voivat kerätä laajasti informaatiota käyttäjistä, joten sen avulla on mahdollista kehittää omaa liiketoimintaa. Älykäs analytiikka asiakasvirroista auttaa ymmärtämään miten ja missä ihmiset liikkuvat ja sen avulla voi tehostaa palveluiden ja kohteiden tavoitettavuutta. Olemme mukanasi tekemässä datasta hyödyllistä informaatiota.

  • Opastusjärjestelmä business parkissa

    Positiivinen brändimielikuva

    Ajantasainen ja visuaalisesti tyylikäs digitaalinen opastaminen antaa positiivisen mielikuvan. Opastaminen on monessa kohteessa toteutettu puutteellisesti, joten laadukkaalla opastamisen ratkaisulla on oikeasti mahdollisuus erottua ja tämä voi olla se kosketuspiste, joka jättää sinun brändistäsi positiivisen mielikuvan. WOW-efektiin ei vaadita rakettitiedettä. Se että kaupallisessa ympäristössä asiakas etsii interaktiiviselta opasteelta jotain liiketilaa ja näkee liikkeen viikon tarjoukset tai sesonkiin liittyviä tuoteideoita, on hyvä esimerkki tuotetusta lisäarvosta. Käyttökokemus on tänä päivänä kaiken keskiössä. Ihmisillä on valtavasti negatiivisia kokemuksia ja positiivisia kokemuksia opastamisesta. Se, että ratkaisua on helppoa käyttää ja se ratkaisee käyttäjän perimmäisen ongelman eli hän löytää perille, tuo ihmiselle jo itsessään positiivisen kokemuksen.

Esimerkkejä opastelaitteista

Laitteiden osalta opastamisen ratkaisuissa voidaan hyödyntää interaktiivisia kosketusnäyttöjä tai passiivisia infonäyttöjä. Osana ratkaisua näihin suunnitellaan sopivat kotelointi-, jalusta- ja kiinnitysratkaisut. Alla esiteltynä joitakin esimerkkejä laitteista ja niiden käyttötarkoituksesta.

Interaktiiviset näytöt & kotelot ja kiinnitysratkaisut
Opastekarttasovellusta käytetään interaktiivisella kosketusnäytöllä. Seinäkiinnityksen sijaan kosketusnäytöt seisovat usein omalla jalustallaan, jolloin kosketusnäyttöön valitaan sopiva kotelointi- ja jalustaratkaisu, joka optimoi käyttökokemuksen ja on visuaalisesti tyylikäs.

Passiivinäytöt & kotelot ja kiinnitysratkaisut
Passiivista, opastavaa sisältöä esitetään passiivisilla infonäytöillä sisällönhallinnan avulla. Passiivinäytöllä voi olla erilaisia käyttötarkoituksia esimerkiksi digitaalisena opastekylttinä, kerrosopasteena tai passiivisena karttaopasteena. Passiivinäyttöinä voidaan hyödyntää erilaisia ammattinäyttöjä. Passiivinäytöt kiinnitetään usein seinä- tai kattorakenteisiin, jolloin valitsemme yhdessä asiakkaan kanssa sopivan kiinnitysratkaisun. Myös passiivinäytöt voidaan koteloida.

Passiivinen opaste risteyskohdassa

Stretch-mallista näyttöä voidaan hyödyntää digitaalisena opastekylttinä käytävällä johdattamaan risteyskohdassa oikeaan suuntaan.

Passiivinen opaste kulkureitillä

Staattisia opasteita kulkureiteillä voidaan hyödyntää esimerkiksi pohjakartan esiintuomiseksi.

Interaktiivinen karttaopaste

Interaktiivisia opastekarttasovelluksia hyödynnetään etenkin suurissa tiloissa, joissa opastekartta auttaa navigoimaan ja löytämään reitin oikeaan kohteeseen.

Passiivinen kerrosopaste

Useita kerroksia sisältävissä kohteissa kerrosopasteet auttavat käyttäjää. Myös hisseihin voidaan asentaa näyttöjä, jotka ohjaavat valitsemaan oikean kerroksen.

Laadukas käyttöliittymä ei tarvitse käyttöohjeita

Interaktiivisissa opastamisen ratkaisuissa on tärkeää, että karttasovellus on looginen ja helppokäyttöinen.

Opastekartta voidaan joustavasti toteuttaa aina kohteen tarpeen mukaisesti aina yksinkertaisesta yksitasoisesta, staattisesta kartasta aina monitasoiseen interaktiivisesti opastavaan karttasovellukseen.

Opastekarttasovelluksiin on mahdollista liittää useita erilaisia tietolähteitä. Keskeisiä ulkoisia tietolähteitä ovat mm.

  • Sharepoint -rajapinta

  • Power Bi -rajapinta

  • Google Slides -rajapinta

  • AD-Integraatio (Käyttäjähallinta)

  • Wordpress -rajapinta (tietoa haetaan automaattisesti Wordpress -kotisivualustalta)

  • Ava Security -rajapinta (esim. kävijämäärälaskuri infonäytöille Ava-kameroista)

  • Erilaiset intra -rajapinnat

  • Muut palvelut (JSON, Rest API, Webhook jne)

Referenssit

 
Hansakorttelin infopöytä ja opastusjärjestelmä, wayfinding

Hansakortteli

  • Uudistettu, selkeä opastekartta

  • Esteettömän reitin haku interaktiiviselta kartalta

  • Automaattisesti päivittyvät liikkeiden tiedot

Pripolin infopöytä ja opastusjärjestelmä, wayfinding

Pripoli

  • Opastekokonaisuus neljän rakennuksen teknologiakeskukseen

  • Helppokäyttöinen järjestelmä

  • Moderni ulkoasu opasteisiin

Jumbon infopöytä, wayfinding

Jumbo

  • Selkeä opastejärjestelmä.

  • Laaja kokonaisuus: 13 infopöytää ja 7 pylonia.

  • Automaattisesti päivittyvät liikkeiden tiedot.

 Teknologia

Haluatko kuulla lisää Opastamisesta? Ota yhteyttä!