Digitaalinen työntekijäkokemus (DEX)

Johda digitaalista työntekijäkokemusta tiedolla.

Johda digitaalista työntekijäkokemusta tiedolla

Digitaalinen työntekijäkokemus DEX (Digital Employee Experience), tarkoittaa työntekijöiden kokemusta digitaalisten työkalujen, tietokoneiden ja laitteiden toiminnasta. Työntekijät ovat yrityksen suurin omaisuus. Monille työntekijöille tietokoneet ovat tärkein, ellei ainoa työkalu, ja melkein kaikki tarvitsevat sellaisen työnsä suorittamiseen. DEX:ssä on kyse loppukäyttäjäkeskeisyydestä sekä loppukäyttäjien IT-kokemuksen mittaamisesta, seurannasta ja parantamisesta.

Palvelun avulla pystyt seuraamaan, mittaamaan ja parantamaan loppukäyttäjien IT-kokemusta. Palveluun kuuluva ohjelmisto kerää asiaankuuluvat tiedot intuitiivisiin koontinäkymiin ja osoittaa selkeästi vaikuttavat, mutta helposti korjattavat ongelmat. Kyseessä on SaaS –palvelu, joten käyttöönotto on helppoa.

Johda digitaalista työntekijäkokemusta tiedolla..

  • Jopa ihan peruskäyttö Outlookissa, selaimella ja videopalavereissa vaatii tietokoneen suorituskyvyltä paljon. Muistin käytön ollessa ylärajoilla, aiheutuu käyttäjille käytännön ongelmia tietotyön tekemisen hidastumisena. Pahimmillaan sovellukset jopa kaatuvat. Monitoroinnin avulla pystymme löytämään käyttäjiä, joilla on tai voi olla näitä haasteita.

  • Palvelun avulla nähdään, minkäkokoisia kovalevyjä työasemilla on. Hälytysten avulla pystymme näkemään, millä käyttäjillä kovalevy on hälyyttävän täynnä. Esimerkiksi, kun työasemille ajetaan isoja päivityksiä, on tärkeää, että kovalevytilaa on käytettävissä. Suuri kovalevyn käyttö voi viitata jollakin käyttäjillä myös siihen, että pilvipalveluita ei hyödynnetä oikein.

  • Palvelun avulla voidaan seurata työasemien akun tilaa. Akun tilan perusteella työasema voi olla jo elinkaarensa päässä. Uudet työasemat ovat takuunalaisia, joskus niissäkin voi olla huono akku jo uutena, jolloin uusi työasema voidaan hankkia takuun piiriin.

  • Käyttöjärjestelmäpäivityksillä on vaikutusta mm. tietoturvaan. Siksi organisaatiotasolla on tärkeää seurata, että uusimmat OS-päivitykset ovat asennettu käyttäjien koneille.

  • Varoitus- ja hälytysmittaristosta nähdään, missä työasemissa on pitkä käynnistymisaika. Palvelun avulla nähdään myös graafina, kauanko käynnistyminen kestää organisaatiotasolla. Oirehtiminen käynnistymisajassa voi indikoida työasemien uudistamistarvetta. Käynnistymisajalla on vaikutusta isossa kuvassa, ettei pitkistä käynnistymisajoista synny hukkaa organisaatiotasolla.

  • Palvelussa ohjain- ja komponenttiongelmia voidaan myös seurata käyttäjä- tai organisaatiotasolla. Tavoitteena on löytää yhteneviä ongelmia organisaatiotasolla ja löytää niihin juurisyitä.

  • Ohjelmistopuolelta pystytään katsomaan, montako versiota ohjelmistosta on organisaatiossa. Oleellista tietoturvanäkökulmasta, ettei organisaatiollasi ole liikaa versioita tietystä ohjelmistosta käytössä.

  • Käytönseurannasta nähdään, onko työasema aktiivisessa käytössä. Lisäksi voidaan seurata esimerkiksi aikaa viimeisestä uudelleenkäynnistyksestä, jolla on vaikutusta työaseman suorituskykyyn ja päivityksiin.

  • Levyn salaus on perusasia tietoturvallisessa työssä. Palvelun avulla voidaan seurata, että levyn salaus on käytössä kaikissa laitteissa.

  • Palvelu laskee työasemien energiankulutuksen ja vertaa sitä arkielämän esimerkkiin. Toiminnallisuus on oleellinen organisaatioille, jotka seuraavat osana vastuullisuusohjelmaa työasemien energiankulutusta.

..ja ota tiedosta käytännön hyödyt irti

  • Minimoi työntekijöiden tuottavuuden hukkaa vähentämällä loppukäyttäjien IT-ongelmia. DEX näyttää, onko uusimmat ohjelmistoversiot käytössä organisaatiossasi. Uusien versioiden avulla käyttäjät saavat käyttöönsä ohjelmistojen uudet ominaisuudet, toiminnot ja tietoturvaominaisuudet.

  • DEX:in avulla tiedät, kuka käyttää mitäkin sovelluksia. Tiedon avulla on mahdollista ottaa pois käytöstä maksullisia sovelluksia, joita kukaan ei hyödynnä.

  • DEX:in avulla varmistat, että vain hyväksyttyjä ohjelmistoja käytetään ja että ohjelmistopäivitykset – jotka sisältävät usein tietoturvakorjauksia – asennetaan.

  • DEX:in avulla tunnistat, mitä ohjelmistoja käytetään eniten. Mitä vähemmän ohjelmia on käytössä, sitä helpompi on käyttäjät kouluttaa tuotteisiin ja niiden tarjoamiin ominaisuuksiin. Kun osaaminen paranee ja käyttö tehostuu, tyytyväisyys tuotteisiin kasvaa ja tuottavuus paranee.

  • Kun työntekijät ovat turhautuneita digitaalisiin työkaluihinsa, he eivät ole vain vähemmän tuottavia, vaan myös tyytymättömiä. Johtavan IT-alan analytiikkayrityksen Enterprise Management Association (EMA) mukaan joka kymmenes työntekijä hakee aktiivisesti työtä muualta, jos heidän on pakko käyttää tietokoneita ja/tai ohjelmistoja, jotka eivät toimi.

  • DEX:in tarjoamien tietojen älykäs hyödyntäminen mahdollistaa siirtymisen reaktiivisesta ennakoivaan työskentelytapaan.

  • DEX:in selkeät mittaristot helpottavat keskittymään työntekijän kokonaiskokemuksen parantamiseen.

  • Loppukäyttäjän IT-ympäristön paremman näkyvyyden, selkeiden mittareiden ja priorisoitujen asioiden ansiosta yhden asian korjaaminen tekee kokemuksesta paremman monille.

  • Keskittymällä oikeisiin asioihin, jotka tuovat eniten parannuksia pienemmällä vaivalla, kokonaistilanne paranee .

  • DEX:in avulla tarjoat työntekijöille parempia työvälineitä ja ympäristö on helpommin hallittava.

Haluatko kuulla lisää digitaalisesta työntekijäkokemuksesta? Ota yhteyttä!