UX & UI – suunnittelu opastusjärjestelmissä

UX (User Experience design) ja UI (User Interface Design) voidaan suomentaa käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunniteluksi. Tulet törmäämään edellä mainittuihin lyhenteisiin entistä enemmän tulevina vuosina. Termejä käytetään joskus vain siksi, että se on mediaseksikkyyden kannalta välttämätöntä. Termin käyttäjä ei välttämättä kuitenkaan aina täysin ymmärrä mistä on kysymys. Syytä kuitenkin olisi.

Käyttäjäkokemuksesta on tullut viime vuosina erittäin suosittu puheenaihe ja tästä johtuen käyttäjäkokemukseen onkin syytä panostaa entistä enemmän.

Kosketussovelluksien käyttäjäkokemukseen voidaan vaikuttaa pienilläkin asioilla. Hyvänä esimerkkinä voidaan mainita kosketussovelluksen optimointi vasenkätisen näkymästä oikeakätisen näkymään. Kaikki tämä tapahtuu pelkällä napin painalluksella käyttäjän silmien edessä.

suunnittelu_termit.jpg

Wayfinding - opastejärjestelmien käyttöliittymät ja niiden suunnittelu

Usein voisi ajatella, että perinteiset mainos- ja suunnittelutoimistot olisivat oivia vaihtoehtoja käyttöliittymien suunnitteluun, suunnittelevathan he myös verkkosivujen ja mobiilisovelluksien ilmeitä. Täytyy kuitenkin muistaa, että opastusjärjestelmän suunnittelua ei voida verrata normaalin verkkosivun tai mobiilisovelluksen suunnitteluun. Interaktiivisten opasteiden suunnittelun pitää perustua hyväksi todettuihin ja toteutuskelpoisiin ratkaisuihin. Hyvä ja toimiva käyttöliittymä on syytä suunnitella mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helppokäyttöiseksi. Tällä varmistetaan se, että käyttäjä löytää helposti etsimänsä ja saa käyttöliittymän käytöstä positiivisen käyttäjäkokemuksen.

Miten suunnitellaan toimiva käyttöliittymä opastamiseen, joka on vielä käyttäjäkokemuksen kannalta onnistunut?

Toimivan ja käyttäjäystävällisen käyttöliittymän suunnittelu voidaan aloittaa monella eri tavalla. Hyväksi todetuilla toimintamalleilla lopputulokseen päästään helpommin ja kustannustehokkaammin.

Olen koostanut tähän alle muutamia seikkoja, joita tulee pohtia aivan käyttöliittymän suunnittelun alkumetreillä.

  • Miksi tämä käyttöliittymä toteutetaan?

  • Mitä ongelmaa yritämme korjata tai parantaa tämän käyttöliittymän avulla?

  • Kuka käyttöliittymää pääsääntöisesti käyttää?

  • Mitä käyttäjä haluaa löytää käyttöliittymästä?

  • Miten saamme käyttäjän viihtymään pidempään käyttöliittymän parissa?

  • Miten saamme ohjattua käyttäjän toimintaa käyttöliittymän avulla?

Kun edellisiin kysymyksiin on saatu vastaus, on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Suunnittelun seuraavassa vaiheessa pohdinta siirtyy käyttöliittymän ilmeeseen.

  • Miten värit saadaan toimimaan yhdessä, asiakkaan graafinen ilme huomioiden?

  • Miten fontit sulautuvat yleiseen ilmeeseen?

  • Mitä ikoneita käyttöliittymässä käytetään?

  • Käyttäjän looginen liikkuminen käyttöliittymässä.

  • Mitä dataa tuodaan ja mihin?

  • Opastuslaitteiden sijainti ja suunta.

Hansakortteli - esimerkki toimivasta opastejärjestelmän käyttöliittymästä

hansa_kayttoliittyma.png

Hansakorttelissa integroimme bussiliikenteen aikataulun infonäytöille. Käyttäjä pystyy aktivoimaan Fölin aikataulut erillisestä painikkeesta ja tämän jälkeen navigoimaan pysäkille opaskartan avulla. Käyttäjän navigointia helpottaa myös se, että kartta on geometrisesti oikeinpäin käyttäjään nähden. Käyttäjä käyttää karttaa juuri siinä suunnassa, kun kiinteistön pohjakuva on infopöytään nähden.

 
Edellinen
Edellinen

Praecom valittiin Ciscon vuoden 2020 Collaboration -kumppaniksi

Seuraava
Seuraava

Työkalut mainoksen tai tiedotteen tekemiseen infonäytölle