KIRJOITUKSIA ETÄTYÖN EDELLYTYKSISTÄ – LUOTTAMUS

Usein on niin, että itsestäänselvästi helpot asiat ovat niitä vaikeimpia. Kuten vaikkapa se, että työnantajan ja työntekijän välillä vallitsee luottamus mm. sellaisesta seikasta, että työajalla tehdään töitä.

Moni työ – jos kohta korostuneesti erilaiset asiantuntijatehtävät ja ns. tietotyö – ovat tänä päivänä luonteeltaan sen kaltaisia, että niiden tekeminen ei ole paikasta kiinni. Tästä vallitsee laaja yhteisymmärrys, kuten myös siitä, että etätyö on useimmiten hyödyllistä niin yrityksen kuin yksilönkin kannalta. Ja totta kai laajemmin myös koko yhteiskunnan.

Tästä huolimatta etätyön tekeminen lisääntyy tilastojen valossa hitaasti. Näin on, vaikka käytössämme on jatkuvasti kehittyneempiä ja käytettävämpiä teknologisia ratkaisuja, jotka tekevät etätyöstä entistä tuottavampaa. Mistä kehityksen hitaus ja nihkeys sitten voisi johtua?

Oma arjen havaintoihin ja intuitioon perustuva käsitykseni on, että syy on luottamuspula. Niin yksinkertainen asia estää monessa suomalaisessa organisaatiossa toimimasta niin kuin olisi kaikille parasta.

Luottamuksen pitää totta kai olla aina molemminpuolista. Kuitenkin kun puhutaan etätyöstä, on luottamuksen rakentamisessa suurempi vastuu työntekijällä, ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Mutta kelataan hieman taaksepäin. Minkä vuoksi työnantaja on edelleen vuonna 2016 kiinnostunut siitä, että työntekijä leimaa kellokorttinsa ja suorittaa työvelvoitteensa just minuutilleen eikä melkein! Eikö aikaperusteisen työsuoritteen myymisen pitänyt kuulua teolliseen aikakauteen – siihen maailman, jossa tehtaanpilli rytmitti työpäivän ja presidentin nimi oli Kekkonen.

Sinne sen nimittäin olisi pitänyt jäädä ainakin sellaisissa töissä, joita kasvava osa suomalaisia tänään tekee. Mutta koska ihminen on hidas ja reagoi yleensä isolla viiveellä muutokseen, tämäkin asenne- ja johtamismalli voi edelleen hyvin: työ tehdään työpaikalla ja työssä onnistumista mitataan ensisijaisesti siihen käytetyn ajan perusteella.

Ja kun mitataan väärää asiaa, kysymys on johtamisesta.

Siitä enemmän seuraavassa blogissa.