Kannattaako IT-ulkoistus: Mikä on ulkoistettu IT-päällikkö ?

service_desk.jpg

Ulkoistettu IT-päällikkö -malli on noussut viimeisten vuosien aikana kiinnostavaksi toimintamalliksi yrityksille, jotka miettivät IT:n osittaista tai täysimittaista ulkoistamista. IT-ulkoistus mahdollistaa kustannussäästöjä, nopeuttaa tukipyyntöjen vasteaikaa ja mahdollistaa toiminnan ja IT-ympäristön kehittämisen. Ulkoistusmalleja on yhtä monia kuin tekeviä yrityksiäkin. Praecomin näkökulmasta tämä malli tarkoittaa vastuunkantoa asiakkaan IT-ympäristön kartoituksesta, toteutuksesta, toimivuudesta, kehittämisestä, ylläpidosta, valvonnasta ja laitteiston elinkaarihallinnasta. Asiakas voi myös hankkia dedikoidun palvelupäällikön, joka huolehtii asiakkaan IT-ympäristön kehittämisestä.

Tässä blogissa kerromme, mitä hyötyjä ulkoistettu IT-ylläpito tarjoaa ja mitä asioita voi olla viisainta säilyttää talon sisällä.

1. Monikertaista IT-resurssisi

Ulkoistetulla IT:llä yritys saa käyttöönsä moninkertaiset tukiresurssit, joiden avulla vasteaika tukipyyntöihin pienenee ja avun saa nopeasti. Avun voi saada viikon vasteajan sijaan välittömästi. Lisäksi IT-ympäristön kehittämiseen liittyvät resurssit kasvavat ja asiantuntemuksen määrä kasvaa. Kehittämisratkaisuja mietitään asiantuntijatiimin toimesta, jolloin vältetään kapeakatseiset ratkaisut. Sopivan inhouse IT-osaajan rekrytointi ei ole helppoa ja perehtyminen vie aina aikaa. Ulkoistuksella vältetään rekrytointihaasteet.

2. Skaalaa toimintasi

Erityisesti kasvavan yrityksen näkökulmasta resurssitarve korostuu. Toiminnan kasvaessa suuremmaksi palvelutaso pysyy vaaditulla tasolla ulkoistetun IT:n avulla. Nopeakaan kasvu ei tuo IT-ongelmia, koska ulkoistettu resurssi kykenee suoriutumaan kasvun aiheuttamista muutoksesta.

3. Hyödynnä palveluntoimittaja- ja toimialatuntemus

Osaava ja kokenut ulkoistettu IT tuntee erilaiset palveluntoimittajat ja omaa erinomaisen toimialatuntemuksen, jolloin yksikään uusi IT-ympäristön haltuunotto ei ole vieras ja suhteita palveluntoimittajiin on olemassa valtava määrä, mikä helpottaa IT-ympäristön kehittämistä ja toimittajaverkoston hallintaa. Osaava kumppani pystyy myös kehittämään IT-ympäristöäsi jatkuvasti, jolloin sinulla on käytössäsi sopivimmat ratkaisut.

4. Säästä kustannuksissa ja ennakoi niitä

Ulkoistetulla IT-palvelusopimuksella voidaan säästää jopa 20-40% kuluissa. Säästö syntyy palkkakustannussäästöillä, toimintakatkosten lyhenemisellä ja hyvin kartoitetulla IT-ympäristöllä, joka on optimoitu yrityksen tarpeisiin. Selkeän palvelumallin avulla on myös mahdollista ennakoida ja budjetoida IT-kustannuksia paremmin.

Valjasta sisäiset resurssit oikeisiin asioihin

On hyvin yrityskohtaista, mitä tehtäviä kannattaa säilyttää talon sisällä. Kerätty osaamispääoma talon sisällä on selkeä vahvuus, jota ei kannata heittää hukkaan. Puhumme Praecomilla usein IT-vastaavista. He ovat ihmisiä, jotka vastaavat oman varsinaisen työnsä ohessa siitä, että IT toimii. Nykyisellä IT-vastaavalla voi olla monenlaista erityisosaamista, joka ei pääse hektisessä arjessa hyötykäyttöön. Esimerkiksi pienissä ja keskisuurissa yrityksissä osaavat IT-vastaavat painivat usein ajankäytöllisten ongelmien kanssa ja tätä voi olla jopa vaikea myöntää edes itselleen. Kiire johtaa siihen, että arki vie mukanaan ja IT-ympäristön kehittämiselle ei riitä aikaa, jolloin tehdyt ratkaisut voivat olla kaukana optimaalisesta. IT-vastaavan resurssia voidaan vapauttaa ulkoistamalla esimerkiksi arkea kuormittavista Service Desk -toiminnoista, jolloin IT-vastaava voi keskittyä IT-ympäristön kehittämiseen yhdessä IT-kumppanin kanssa.

 
 

Ota yhteyttä ja laitetaan IT-ympäristö kuntoon yhdessä.

Marko Helén

Aluemyynti Kanta-Häme

+358 40 480 8125

Ota yhteyttä lomakkeella

Edellinen
Edellinen

Kokoustekniikka ja neuvottelutilat

Seuraava
Seuraava

IT-ympäristön kartoitus: Miten se tehdään ja mitä hyötyä siitä on?